Saturday 3 August 2013

Munkholmen

Denne uka fikk jeg endelig gjennomført en del av mitt evigvarende prosjekt turist i egen by, nemlig en tur ut til Munkholmen. Anne Grethe og jeg har planlagt piknikk på Munkholmen i hele sommer, det måtte bare passe med arbeidstid og vær.

På tirsdag var disse faktorene på plass. På forhånd hadde vi skaffet to viktige rekvisitter: piknikkurv og rød-rutet piknikteppe. Kurven var en fin, hvit en som Anne Grethe hadde hjemme. Teppet sydde jeg raskt ut av noe gardinstoff jeg fant på Stoff og Stil.

Vi pakket kjapt kurva med boller og annet godt, og raste av sted til Ravnkloa for å rekke tre-båten til Munkholmen
 Været var varmt, behagelig med noen solglimt.
Båten kom endelig, vi betalte billetten og gledet oss til å komme fram.

Det var flere enn oss som hadde funnet veien til Munkholmen denne dagen og som koste seg i strandkanten.
Vi var ikke så interessert i badinga akkurat i dag, vi var mer interessert i å komme oss innom muren og finne en fin plass på gresset.

Vi fant til slutt den perfekte plass, øverst ved flaggstanga med utsikt over hele byen.


Vi storkoste oss med boller, sjokolade og lesestoff. Vi godtok til og med måkene, til tross for vårt enorme hat mot dem, for her ved sjøen hører de liksom mer hjemme.

Etter hvert kom det noen dråper fra himmelen og siste avgang med båt nærmet seg. For å unngå å bli etterlatt på holmen pakket vi sammen og vandret tilbake til kaia. Munkholmeneventyret var over for denne gang.

No comments:

Post a Comment