Monday 15 July 2013

Oreokake

For noen år siden, på videregående en gang, "spesialiserte" jeg meg på å lage oreokake. Jeg fant en oppskrift på nettet, jeg husker ikke hvor, og modifiserte den litt. Eller, modifisere er vel å ta litt hardt i, jeg fant vel omtrent bare ut at jeg synes det smaker bedre med philadelphia enn kremost og har kuttet sistenevnte ut av oppskrifta. Uansett, her kommer den!

ca 450 gram Oreokjeks (altså 3 pakker, 40 kjeks)
100 g smeltet smør
1 pk Philadelphia (200g)
2,5 dl melis
1 pk kremfløte.
2,5 ss sukker
1 pose Toro eller Freia sjokolademousse.
melk til mousseen.

Legg 1/4 av kjeksene, altså 10 kjeks, i en egen bolle og brekk de opp i små biter. Resten av kjeksene skal knuses. Jeg anbefaler en food processor. Smelt smøret og bland det med kjekssmulene. Smør massen utover i en rund kakeform, 24 eller 26 cm i diameter.
Smør, knust kjeks, kjeksbiter.

Formen kledd med bakepapir i bunnen for bl.a. å lette oppvasken.

kjeksbunnen ferdig.

Miks philadelphia med melis så det blir en luftig og kremete masse. Miks krem av fløten og sukkeret, og miks halvparten av kremen i ostemassen. Den andre halvparten tas vare på til senere. Bland så halvparten av kjeksbitene inn i ostemassen og bre den utover i formen oppå kjeksbunnen. Sett kakeformen i kjøleskapet og la den stå der i 30 min.
Krem til venstre, philadelphia/melis til høyre.

Halvparten av kremen i philadelphiaen, halvparten i egen bolle.

Kjeksbiter i ostemassen.

Ostemassen i kakeformen.

Miks skjokolademoussen i henhold til pakningen. Jeg bruker Freia av den enkle grunn at det er bare den jeg får kjøpt på prixen, også synes jeg faktisk den smaker litt bedre enn Toro sin. Men jeg får ikke tak i "ren" sjokolademousse, det kommer med diverse tillegg, som f. eks. melkesjokoladebiter. Disse vil jeg ikke ha i kaka, så jeg siler de bort (og spiser dem).
Den versjonen jeg brukte denne gangen.

Minus melkesjokoladebitene.

Rør inn de siste kjeksbitene i moussen og smør massen utover i kakeformen. Sett formen kaldt i en time.
Ferdig sjokolademousse,
tilsatt resten av kjeksbitene,
og smurt utover i formen.

Så finner du fram resten av kremen og brer det over sjokolademoussen. Pynt med akkurat det du har lyst til, f.eks. sjokoladesaus eller revet sjokolade.
Krem på toppen.
 Så er det bare å servere!

Denne kaka ble laget i anledning en kollegas bursdag. Man må alltid gripe muligheten til å skjemme bort sine neste!
Fin profilvegg, eller hva?
Da er det bare å sette igang å prøve selv.

No comments:

Post a Comment